En engelsman i Paris

Frustrationen över att ha lyckats bli av med plånboken har nu lagt sig. Det löser sig. Imorse ringde jag till "tågpolisen" där upphittade saker på tåg, metro etc hamnar men där fanns ingen plånbok med körkort tillhörande en Lena Lundström. Inte speciellt oväntat heller. Jag kunde prova ringa igen nästa vecka och se om den kommit dit men antagligen är det rätt kört. Karin har iallafall förskotterat en del av min junilön så jag behöver inte leva fattigt de närmsta dagarna tills mitt nya bankkort kommer.

Helgen har ändå, trots missödet med plånboken, varit mkt trevlig och väldigt lyckad :) Jag och Jacob har turistat till tusen! Vi har hunnit se Sacre Coeur, träffa Mona Lisa, klättra alla miljontals trappsteg upp i triumfbågen för att kolla in utsikten, givetvis också åkt upp i eiffeltornet och gjort en snabb sväng förbi notre dame.
Idag kom Jacob hit ut till mig och hälsade på och sen åkte vi buss till Versailles och kollade in slottet och trädgården. Jättevackert nu när det är sommar :D

Jag har flera gånger under helgen fått mig ett gott skratt när Jacob, som inte kan ett ord franska, försökt lära fransmännen engelska och när han lyckats göra ett antal roliga pinsamheter :D Han kan verkligen konsten att roa andra ;) Jag tar mig här och nu friheten att offentliggöra hans helg.
Jacob har under dessa tre dagar:
- Försökt att på engelska beställa kranvatten med hjälp av charader (han fick inget vatten).
- Försökt att på engelska beställa hamburgare, milkshake och kranvatten (han fick kranvatten men fel hamburgare och fel milkshake).
- Ställt sig upp så hastigt från en stol för att släppa förbi en man bakom så att en tredje man stöttes till och tappade en tallrik i golvet.
-Pratat engelska med en fransk kassörska som svarade honom på franska.
-Blivit stoppade i säkerhetskontrollen till eiffeltornet, tömt alla fickor på saker, blivit stoppad igen, börjat ta av sig bältet på byxorna men blivit nekad av vakten att klä av sig.
-Köpt 30 plastskedar för att kunna äta yoghurt, haft svårigheter med att öppna förpackningen med skedar men till slut lyckats få upp den samtidigt som alla 30 plastskedarna flög ut ur påsen och hamnade på marken.
-Velat gå in på Louis Vuitton-butiken på Champs Élysées bara för att visa att man inte behöver vara snobb för att gå in där men blivit nekad av mig!

Gissa om jag har haft roligt åt alla dessa bravader :D

Igår var jag dessutom Carolina Klüft ;)
Lena: Har ni tågtidtabeller för tåget till Versailles?
Killen i biljettluckan: Nej det finns borta i informationen. Känner ni till Carolina Klüft?
Lena: Ursäkta vad sa ni?
Killen i biljettluckan: Känner ni till Carolina Klüft?
Lena: Ja jag vet vem hon är.
Killen i biljettluckan: Ni är väldigt lik henne. Det måste vara någonting med ansiktet för ni är så väldigt lik henne.

Förolämpning eller komplimang? Jag tar det som en komplimang ;) Och kul att fransmännen känner till våra svenska idrottare :D

Sammanfattningsvis, jättekul helg :)






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0