En dag på slottet

Igår hade jag fortfarande inte riktigt hämtat mig efter helgen så jag hade verkligen en slappardag. Sanna kom hit och vi bytte filmer med varandra och det var då jag upptäckte att min ena hårddisk i princip var full! Så det blev till att rensa bort allt onödigt som jag sparat. Och i julklapp ska jag önska mig en extern hårddisk. Liten, rymlig och praktisk ska den vara. Hoppas tomten läser mig blogg...

Idag känner jag mig däremot helt återställd för jag har nog lyckats ta igen all sömn jag förlorat :)
Idag har jag, Hanna, Annelise, William (Annelises kille) och Beatrice kollat läget på slottet i Versailles. Otroligt fint! Och tänkt att jag bara bor en kvart därifrån :)
Versaillesträdgården är verkligen enormt stor. När jag, Sanna och Cecilia var där för några veckor sen var vi bara i ena hörnet av trädgården och idag besökte vi den finare delen alldeles vid slottet. Nedanför slottet finns en stor sjö som är formad som ett kors och runt omkrig är det fullt med skog med väldigt vackra träd nu när det börjar bli höst. Det har varit jättefint väder idag också så det passade alldeles utmärk att gå en sväng i trädgården :)
Sen är det så bra att för alla som bor i Europa och är under 26 år så är det många saker här i Paris som är gratis. Tex många museer, bland annat Louvren och även slottet i Versailles :) Där inne verkar det finnas oändlingt mkt att se, för den som är intresserad. Men jag som är lite mindre intresserad nöjde mig med att se en mindre del av allt som fanns att titta på. Och nog är det imponerande. Och coolt att jag har gått där Frankrikes kungar också gått ;) Såklart var det mest konst men vi gick också igenom kungens sovrum och Marie Antoinettes sovrum. Attans så korta de måste ska varit på den tiden för sängarna var jättesmå!
Efter ett par timmar bestämde vi oss iallafall för att det fick räcka så vi gick på McDonalds och åt middag (tredje gången jag äter hamburgare på mindre än en vecka, inte bra!) Annelise och William skulle gå tillbaka och titta klart i slottet efteråt men jag, Hanna och Beatrice gav upp. Garanterat ska jag dit någon fler gång när det är så nära så jag behöver inte se allt på en gång.

Jag är imponerad av mig själv som klarat av att åka buss till och från Versailles helt på egen hand + hittat till slottet från stationen bussen stannade på. Allt gick galant! :)
Imogon tror jag att det får bli en tripp till Paris. Jag ska nog försöka få tag på mina efterlängtade vinterskor som anlände till Paris igår kväll :D Smart som jag är så hade jag inte en tanke på att ta med mig några varmare skor och det är inte riktigt väder för sandaler längre. Men som tur är så har Sanna en jättesöt kille som tagit med sig mina skor nu när han kommit för att hälsa på henne :D

Nu bjuder jag på lite bilder från dagen som varit.
På återseende!



Slottet utifrån






Slottet inifrån trädgården


Spegelsalen med en vägg full med speglar


Här sov kungen


Här sov Marie Antoinette


Beatrice, Hanna, Annelise och William :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0